Teknoloji entegrasyonu, yıllardır eğitim planlamalarına doğru bir şekilde eklenememiş olsa da Covid-19 salgını süresince uzaktan eğitim, doğal bir şekilde hayatımıza girmiş bulunuyor. Yüz yüze öğretimde olduğu gibi uzaktan eğitimde de başarıya giden yolun teknolojide mi yoksa pedagojide mi olduğu sorusu tartışılmaya devam ederken, dijital pedagoji üzerine biraz daha düşünmek elzem oldu.
Eğitimde dijital dönüşüm sürecinde, pek çok öğretmen yaklaşımını görme fırsatımız oldu. Gördüğümüz önemli özelliklerden birisi ise birçoğunun dijital dönüşüme hazır oluşuydu. Online Matematik Okulu olan Matematik Röntgeni yöneticileri olarak bizler de çeşitli eğitmen eğitimlerimizle, onların dijital dönüşümlerine katkı sağladık ve sağlamaya devam ediyoruz. Çevrimiçi eğitimde öncü bir kurum olarak, uzaktan eğitim sürecini değerlendirdiğimizde, iki temel problem karşımıza çıkıyor. İlki alan bilgisi ve pedagojik yeterliliği iyi olan bir öğretmenin, teknoloji konusunda bilgi eksikliğinin olması, ikincisi ise alan bilgisi ve teknoloji bilgisi iyi olmasına rağmen pedagojik bilgisinin sağlam olmaması.
Bu durumlar öğretmenin fiziki sınıflarda olduğu gibi uzaktan eğitimde de sıradan ve tamamen sunuş yoluyla bilgi aktarımı yapmasına neden oluyor.
ÜÇ TEMEL BECERİNİN ÖNEMİ
Tespit edilen problem durumları 21. yüzyıl öğretmenlerinde olması gereken üç temel becerinin (alan bilgisi, teknoloji bilgisi, pedagoji bilgisi) önemini bir kez daha fark etmemizi sağlıyor. Mishra ve Koehler’in (2006) hazırlamış olduğu çerçevede bir öğretmenin bu üç beceriye de yeteri düzeyde sahip olması, en verimli ders ortamının oluşmasına imkan sunuyor. Bu üç beceriden herhangi birinin bir öğretmende yeteri düzeyde bulunmaması, etkili ders tasarımı yapılmasına engel teşkil ediyor.
TEKNOLOJI ARAÇ MI AMAÇ MI?
Teknolojinin, alan bilgisinin ve pedagojik bilginin iç içe geçirilerek hazırlanmış bir eğitim tasarımında, odağımız teknolojide mi olmalı yoksa pedagojide mi? Tam bu noktada teknolojinin bir amaç mı, yoksa araç mı olduğunun cevabını vermek gerekiyor. Ne kadar çok web2.0 aracı bilinirse o kadar kaliteli bir eğitim ortamı oluşturulacağının düşünüldüğü tehlikeli bir ortamla karşı karşıya olduğumuz bu dönemde, sizi bir kavramla tanıştırmak istiyorum;
DİJİTAL PEDAGOJİ.
Dijital pedagoji, çağdaş dijital teknolojilerin öğretme ve öğrenme süreçlerinde kullanılması olarak tanımlanıyor. Ancak teknoloji uzmanları olarak değil de eğitimciler olarak yaklaştığımızda, dijital pedagoji kavramını genişletmek ve farklı duyarlılıklar eklemek gerekiyor.
ANLAMLI PEDAGOJİK BIR DEĞİŞİM
Dijital pedagoji, dijital araçların eğitim bağlamında salt kullanımına değil, anlamlı pedagojik değişim için kullanılmasını işaret eden bir kavram olarak tanımlanıyor. Dijital öğrenme araçlarının hangi yoğunlukta kullanılacağından ziyade hangi amaçla (dersi keyifli hale getirmek, pekiştirmek, ölçmek…) kullanılacağına karar vermek doğru bir çıkış noktası oluyor. Herhangi bir derste teknoloji kullanılacaksa, bunun kararının dersin hedef ve ihtiyaçları, öğrenmenin donanımı, öğrenci olanakları gibi pek çok etken doğrultusunda olması gerekiyor.
KATKI SAĞLAYAN DİJİTAL BİR EĞİTİM
Web2.0 araçlarının, geliştiricilerinin birer eğitimci olmadığını bilerek araçları derslerimize entegre etmemiz gerekiyor. Ne kadar çok web2.0 aracı kullanıyorsak o kadar yeni nesil bir öğretmen değiliz. Kullandığımız araçların öğrenci üzerindeki etkisini gördüğümüzde ve ona göre seçebildiğimizde yeni nesil öğretmeniz. Ya da kullandığımız araçlar, öğrencilerimizi birbirleriyle değil kendileriyle yarışmalarına katkı sağladığında;
• Öğrenmekten keyif alan,
• Kendi öğrenmesini kontrol edebilen,
• Öğrenmeyi öğrenen,
• Çabalamaktan vazgeçmeyen,
• Başarma duygusunu sonuna kadar tadan,
• Öğrenme sürecinde kendisi başrol olan
• Öğrenciler yetiştirmemize katkı sağlayan dijital bir eğitim tasarımından söz edebiliriz.
Sağlamıyorsa, eğitim tasarımımızın pedagoji ayağı eksiktir.
NİTELİKLİ EĞİTİME DEVAM
Matematik Röntgeni; eğitmenlerini teknolojik bilgi, alan bilgisi ve pedagojik bilgi alanında yetiştirerek ve bu alanlarda gelişimlerini sürekli destekleyerek, dijital pedagoji alanında da öncü bir sistem. Öğrencilerimizin eğitiminde istikrarlı bir gelişme sağlamak adına, bundan sonra da tüm güncel uygulamalar, yöntemler ve yeni dönemin gerektirdiği yetkinlikleri takip ederek, hatta öncü uygulamaları bizzat geliştirerek inandığımız nitelikli eğitimi vermeye devam edeceğiz.