“Sanat içimizdeki çocukla aramızda köprü kurmamıza yardımcı olur.”
Yine sanat sihirli bir değnek gibi içimizdeki çocuğa ulaşmamızı sağlayan bir dışavurum aracıdır. Aslında enerjik, keşfetmeye meraklı, daha duygusal, dürtüsel olan ama ebeveynlerinin kontrolcü davranışları veya toplumsal dışlanmama davranış kalıpları gibi nedenlerle derinlerde kalmış ve susturulmuştur içimizdeki çocuk. Aslında herkesin içinde sanatını konuşturacak bir çocuk var. Onun kendisini sergileyip sergileyememesi, ne kadar derinlere bastırıldığı ve susturulup susturulmamasıyla ilişkilidir. Hayatımızda içimizdeki çocuğun varlığını yok sayıp onun yerine alkol, madde, iş gibi şeyler koyarak doldurmaya çalışırız. İçimizdeki çocuk sesini duyurmak istediğinde; enerji kaybına, kronik ya da ciddi hastalıklara sebep olur. Çoğu ruhsal rahatsızlığın da içsel çatışmalarımızdan dolayı ortaya çıktığını bilmekteyiz. Sanatın iyileştirici yönü burada devreye girer ve içimizdeki çocuk ile kendimiz arasında bir köprü kurmamıza yardımcı olur. Sanat böylelikle gerçek kimliğimizi tanımamıza, olumsuz duygularla yüklü geçmiş yaşantıyı ortaya çıkarmamıza ve içsel çatışmalarımızı çözümlememize olanak sağlamaktadır.
Sanatsal Faaliyetlerin Çocuklar İçin Faydaları Nelerdir?
- - Sanat faaliyetleri ve eğitim süreci, uygulamalı çalışmaları da içerdiğinden yaratıcılığı etkilediği bilinmektedir. Çok yönlü bakış açısı kazanan ve dış dünyayı algılaması değişen birey daha yaratıcı, üretici, çevresini olumlu yönde değiştirmeye ve yeni biçimler vermeye çalışan biri olacaktır. Bu yüzden çocukların erken yıllarda, yaratıcılık ve estetik duygularının desteklenmesi ileriki yıllarda yaratıcı, üretken ve çevrelerindeki güzellikleri algılayan bireyler olmaları açısından önemlidir.
- - Sanat sadece duyguları ve duyarlılığı harekete geçirmekle kalmayıp bilişsel ve duyuşsal yönleriyle zihinsel süreçleri de canlı tutmaktadır.
- - Sanat sayesinde çeşitli yöntemlerle farklı ortamlarda kendini ifade etme fırsatı bulan çocukların özgüvenleri gelişecektir.
- - Sanatsal faaliyetler; özgüven yaratan, risk almaya ve deneyimlemeye teşvik eden, yeni beceriler öğretip, hayatı zenginleştiren bir süreçtir. Sanat yaparak, kişi yeni fikirleri, yeni ifade yollarını ve yeni görme yollarını deneyimler.
- - Çocuklar sanat faaliyetleriyle kendi iç dünyalarını, kendilerini araştırıp geliştirirler. Kendilerini geleceğe hazırlamada, öz farkındalıkla duyu ve duygularını kullanmayı öğrenirler
- - Sanat, türüne göre birden fazla duyumuzu (görme, duyma, dokunma, koklama ve tat) harekete geçiren bir aktivitedir. Bu denli kompleks bir aktivite, beyinde yer alan hücrelerin yeni bağlantılar oluşturmasına, başka bir deyişle beynin gelişmesine ve değişmesine olanak sağlar. Bu tür duyu deneyimlemeleri de ince/kaba motor becerilerinin, el-göz koordinasyonunun gelişmesini sağlar.
- - Sanat faaliyeti yapan kişi stres ve kaygısını serbest bırakarak psikolojik iyilik hali yaşar
- - Sanatsal faaliyetler çocuklarda kişisel bütünlüğe ulaşmayı, problem çözmede yaratıcı olmayı, belirsizliğe karşı rahat kalabilmeyi ve esnek düşünmeyi sağlar.
- - Sanatsal aktiviteler çocukların insan doğasını anlamasına yardımcı olur. Sanat, çocuğun çevresindeki bireylere karşı duyarlılığını geliştirir. Böylelikle kendilerini ve çevrelerini anlamalarına destek olur. Çocuğun kendini başkalarının yerine koymasını sağlayarak empati gelişimini arttırır. Böylece, sanat kişinin sosyal becerilerinin gelişmesine katkıda bulunur
- - Sanatla uğraşan kişi yalnızlıktan kurtulur. Sanat çocuğunuza eşlik edebilecek en güvenilir arkadaştır.
Sonuç olarak her bireyin, fizyolojik ihtiyaçları kadar sanat eğitimine de ihtiyaç duyduğu bir gerçektir. Yaşamsal gereksinmelerin yanında, sanat eğitimi de bu açıdan kaliteli bir yaşam için gereklidir. Hangi mesleğe yönelirse yönelsin, amacına uygun sanat eğitimi ile yetişmiş, estetik beğenisi gelişmiş bireylerin kendilerine ve toplumlarına katkıları daha fazla olacaktır.